[idiot]

Martie 23, 2009

film prost (act 2)

Filed under: delir — Pœtrip @ 13:28
Tags: , ,

oricat de inconstient pare, mi-am mai smuls inca doua ore jumate ca sa vad si partea a doua la „1900”. probabil pentru ca l-am vizionat cu zero asteptari, continuarea a parut mult mai buna, tensiunea latenta este intensificata si adusa in prim plan. in afara de faptul ca este umflat cu pompa, are si momente incantatoare, extraordinar de bune – net superioare primei parti. Scenele de propaganda comunista insa (miscare ce a avut o mare putere in italia, atingand un apogeu in anii ’70) sunt de o libidionosenie rar intalnita, intr-o maniera proletcultista care neaga toate celelalte subtilitati regizorale. Figurile sunt conturate in tuse grosolane si isi urmeaza destinele in cel mai previzibil mod, actionand nu dupa cum ar fi veridic ci dupa clisee scenaristice.  Orice turnura de situatie poate fi anticipata, personajele sunt construite ca sa lupte in van, ca sa moara nefericite sau ca sa sufere pana in clipa razbunarii din finalul filmului. Lectia vietii este dura: mereu hotul striga „hotii!” si vinovatul acuza, este primul care gaseste un tap ispasitor. Nazistii sunt rai, comunistii sunt buni, nici o fapta rea nu ramane nepedepsita pana la urma, cand steagul cu secera si ciocanul triumfa, inrosind 100% ecranul.

ca sa intelegeti schematismul cu care se opereaza, va prezint evolutia personajului negativ (Donald Sutherland), demn de romanul „Ciocoii vechi si noi”. este un cocos frustrat in care arunca cu graunte femeile din stat „pui pui pui” si in dorinta de a ajunge cineva hotaraste sa creada in cauza nazista. ca sa intelegem ca e rau omoara un baiat invartindu-l si izbindu-l cu capul de perete (la fel de sadic ca in „ziua lacustei” unde striveste sub talpi un copil cersetor care l-a calcat pe nervi si ca urmare este linsat de multimea care astepta in fata unui cinematograf aparitia vedetelor pe covorul rosu) apoi niste tarani sugubeti il manjesc pe moaca cu balega proaspata si atent selectionata din cele mai bune cururi de cal dar se razbuna ucigand satenii care il sfideaza, atent sa nu fie picurat de ploaie la adapostul umbrelei. pana la urma este capturat si incarcerat in cocina printre porci (ati inteles simbolistica?) este impuscat in chelie si ii zboara creierii pe mormantul celor ucisi, dupa un discurs in care le defaimeaza efitafurile recunoscandu-si fara urma de cainta crimele (cutare cutarescu: rapus de destin – EU sunt destinul!, cutarica: firul vietii curmat mult mai devreme de Timp… mainile MELE sunt timpul)

un mic dialog din film:

– Stiu cine l-a omorat pe baiat. L-am vazut cum l-a carat si i-a ascuns cadavrul.

– Cine?

– Una din camasile negre (nazisti)

– Dar CINE era?

– Nu stiu. E greu de spus. Toti sunt la fel.

dupa ce regimul nazista cade, taranii cu convingeri comuniste il iau prizonier pe padrone, fostul bastan al zonei. Sentinta este pedeapsa cu moartea. Totusi nu este exectutat pentru ca… el reprezinta dovada vie a faptului ca “padrone” nu mai exista. Un camion cu membri ai rezistentei apare si colecteaza toate armele de la tarani. Baietandrul care il capturase si il pazea pe padrone primeste o laba peste ceafa de la un mustacios pentru ca nu a predat pusca odata cu ceilalti si plange cu fata in maini: cu cateva momente in urma era eroul zilei, acum este doar un copchil mucos.

Padrone si eroul satului, Olmo, prieteni vechi din copilarie (remember scena cu fata care canta la doi cocosei?) se harjonesc in piata satului, unul imbracat in negru, celalalt in alb. iarasi, simboloistica ieftina dar eficienta: vechi si nou, comunist si nazist, bine si rau. Cadrul se departeaza si percepem spatiul tuturor conflictelor (batatura din piata centrala) o lume atat de mica, separata doar prin catieva ziduri de campiile intinse din jur, pe care alearga fara tinta gloata de comunisti cu steagul lor – singurul moment cand am suspectat filmul de o fina ironie ascunsa. Finalul este deschis oricaror interpretari, facut in asa fel incat sa inteleaga oricine cat il duce capu. Padrone si Olmo (batrani acum) revin in unul din locurile de joaca ale copilariei, cand se aseazau pe sina de cale ferata si intregul tren cu steaguri rosii trecea pe deasupra lor. De data asta insa, Padrone nu mai sta lungit intre sine ci de-a curmezisul.

nu-mi pare rau ca am vazut filmul, e o alegere inteleapta daca cealalta alternativa este moartea. eroarea pleaca de la rezonanta teribila a numelui domnului regizor, care suna atat de bine si pe care l-am identificat cu aura unor fellini, antonioni, zefirelli, rossellini, visconti, berlusconi ;) dar in mod clar este cel mai fasola dintre ei. Daca a reusit sa faca in 2003 „the dreamers” care este cap-coada de nota 8, acest „novecento” are media 6, dar nu-i putem contesta cateva varfuri unde atinge nota zece cu felictari – in schimb este tras in jos de alte parti. Exprimandu-si punctul de vedere vadit comunist (filmul nu are deloc o optica obiectiva, nepartinitoare) regizorul portretizeaza prin acele personaje negative exact ceea ce reprezinta el in cinematografie: un oportunist care a muls vaca rosie. desi este clar ca Berto Luci a vrut sa faca THE  „Filmul Comunist”, la fel de adevarat este ca productia este mult prea pretentioasa, grea si dura pentru a putea fi difuzata sa zicem la casa sindicatelor din romania anilor 70-80 sau pe piata chinezeasca. il recomand doar acelora care vor sa-si formeze o opinie proprie si nu citita pe internet pe pagina unui idiot, DACA sunt dispusi sa renunte la 5 ore din viata (cele doua dvd-uri insumand 315 minute, versiunea uncut peste care am avut ghinionul sa dau)

3 comentarii »

  1. adica the legend of 1900?sau mai exista si 1900 simplu ca 300?

    Comentariu de marina — Martie 27, 2009 @ 20:58

  2. ah!scuze!n-am citit tot ce ai postat:))

    Comentariu de marina — Martie 27, 2009 @ 20:59

  3. da… e ciudata structurarea blogului… prin definitie este o insiruire invers cronologica de texte :)

    Comentariu de [idiot] — Martie 28, 2009 @ 13:00


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: