[idiot]

Iunie 25, 2008

”o maaare figura a literaturii romane”

Filed under: delir — Pœtrip @ 05:57

THEN

Prin liceu daca eram intrebat ”de ce nu invat”, ”de ce nu arat suficient interes pentru scoala” dadeam vina evident, pe sistem. Sistemul de invatamant vrea sa ma tunda, ma bate cu rigla la palme, ma imbraca in uniforma cu forta, imi scade nota la purtare pentru absentele nemotivate etc. ”Si erai un baiat atat de bun… Primul din clasa! Si nici nu chiuleai…” pana intr-a 9-a cand am descoperit deodata ca daca imi impun, pot sa ma controlez sa nu sufar daca incasez o nota mica. Adica sub 8. Rapid am evoluat si am dus experimentul mai departe, sa nu imi pese daca iau o nota obscen de mica. Adica sub 5. Am gasit rapid o ocazie si am exploatat-o cu succes: ”Botezatuuu… Ai TREI!!!” – nici o reactie. Nu tu ciuda, nu tu vinovatie, nu tu frica de parinti, nici macar jena fata de colegi. Am reusit! Un larg zambet satisfacut mi-a inflorit asimetric pe fata si m-am asezat, batand palma cu colegul de banca.

NOW

Am pus mana de curand pe o carte cu eseuri pentru bacalaureat, la Literatura Romana si dintr-o curiozitate irezistibila, am deschis-o la intamplare. SIMBOLISMUL. Poezie a… Dadada! sensibilitatii pure. Stari sufletesti nedefinite – ce mai radeam de partea asta! Precursorul simbolismului este (evident) Charles Baudelaire. Mallrame, Rimbaud, Verlaine. Teme si Motive: iubirea, nevroza, targul provincial ca element al izolarii, natura ca loc al corespondentelor. In Romania, evident, George Bacovia. Plumb. Galben, violet, alb si negru. O vocala inchisa de doua consoane grele. Parca vad fata profei de romana: ”pluuuuummmb”. Rasfoiesc infrigurat mai departe: MODERNISMUL. Lucian Blaga, cunoasterea luciferica si cunoasterea paradisiaca. Incredibil cum imi aduc aminte dom’le. Daca eram ridicat in picioare intr-a 12-a la romana, nu puteam sa leg doua cuvinte, taceam ca melcu. Si zambeam. Eu nu strivesc corola de minuni a lumii. Intelectualizarea emotiei. Crezul liric, arta poetica. Flori ochi buza si morminte. Ce dracu’ insemnau fiecare? Viata cunoasterea iubirea efemeritatea. Tudor Arghezi: testament, ruga de seara, flori de mucigai, epigraf, psalmi. ce tare mai sunt! Tare sunt singur, Doamne, si piezis! A pus ”si” dupa virgula. Daca poate el, pot si eu. Copac pribeag uitat in campie… Ion Barbu, poet si matematician. Riga Crypto & lapona Enigel, oul dogmatic, [din ceas, dedus…]. Ion Barbu creaza un tip original de hermetism, numit barbism. (asta in romania, in restul lumii nu este numit in vreun fel anume, pentru ca nu este cunoscut) ”daca pleci sa culegi/incepi, rogu-te, cu mine” si iata cum dragostea duce la sacrificiul de sine. Incercarea fiintei inferioare de a-si depasi limitele este pedepsita cu nebunia. ”Cata barbologie…”, as fi zis atunci. Ceea ce astazi sunt numite ”eseuri” erau ”comentariile literare” de pe vremea cand am facut eu liceul (91-96) si contineau pasaje intregi care trebuiau memorate ”de-a gata”. Cel putin eu, nu intelegeam o iota! Ma si miram sincer cand vedeam colege care izbucneau in lacrimi de emotie la cate un vers. Singura sansa ca sa pot spera sa iau bacul a fost sa ma retrag in izolare completa la casa bunicilor mei din Roman, unde timp de o luna de zile am luat la tocit toata materia din 4 ani. In afara de 6-8 ore de somn si cele 2-3 mese pe zi pregatite de bunica, nu faceam nimic altceva decat sa invat. Fireste, era absolut infernal, imi pierdusem complet exercitiul intelectual, iar multe informatii le auzeam chiar pentru prima data. Restul, fie nu le intelegeam, fie nu eram de acord cu ele. Am reusit insa, printr-un sistem foarte bine organizat si schematizat, sa iau nota 9 la romana oral. Ceea ce m-a facut sa ma simt mai josnic decat cel mai degradat trisor: nici macar nu am copiat, totul era IN CAP! Incredibil cum astazi recunosc pasaje intregi si pentru prima oara le inteleg cu adevarat.

bafta la bac!

2 comentarii »

  1. Baaai, a pus „si” dupa virgula pt. ca e un Vocativ intercalat acolo.
    THEN n-am putut suporta deloc „comentariile literare”! Le uram. Era o corvoada sa le fac.

    Comentariu de Anonim — Iunie 25, 2008 @ 06:41

  2. da chiar ca esti bun,ce frumoasa este Literatura Romana la varsta asta,in liceeu e un chin,felicitari pentru bacul tau,la cat ai invatat atunci e normal sa tii minte tot,SI NU AI COPIAT?fantastic,

    Comentariu de nely d — Iunie 25, 2008 @ 09:51


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Blog la WordPress.com.

